VEMS BOLLPLANK – April 2014

Välkomna till Bollplank!

Söndag 2014-04-06 kl.17:00 – ca 21:00 på EMS, Söder Mälarstrand 61.
Med förfriskningar och tilltugg.

Denna gång ber jag er fästa uppmärksamhet på…

Marcus Pal, tonsättare och musiker från Stockholm, berättar om förhållanden mellan kombinationstoner, renstämning (just intonation) och det psykoakustiska fenomenet the missing fundamental. Marcus Pal komponerar elektronisk musik och är verksam på scenen för improviserad musik. Arbetar bl.a. med percussioninstrument och gitarr.

Dessutom… välkomnar vi vår spännande gäst Bonnie Jones som arbetar i EMS studior under en tid. Kort presentation:

Bonnie Jones is a Korean-American writer, improvising musician, and performer working primarily with electronic music and text. Born in 1977 in South Korea she was raised by dairy farmers in New Jersey, and currently resides in Baltimore, MD. Bonnie creates improvised and composed text-sound performances that explore the fluidity and function of electronic noise (field recordings, circuit bending) and text (poetry, found, spoken, visual). She is interested in how people perceive, “read” and interact with these sounds and texts given our current technological moment. Bonnie has received commissions from the London ICA and has presented her work in the US, Europe, and Asia and collaborates frequently with writers and musicians including Ric Royer, Carla Harryman, Andy Hayleck, Joe Foster, Andrea Neumann, Liz Tonne, and Chris Cogburn. She received her MFA at the Milton Avery School of the Arts at Bard College.

Dessutom… ambisonicsfraktionen bjuder in till presentation av det enklaste arbetssättet med ambisonicsteknik och redogör för viktiga begrepp.

En enkel väg finns numera i samband med installation av Reaper på alla datorer i EMS-studiorna och därmed möjligheten till ambisonicsmixning direkt med specialplugins. Tekniken medger rumslig positionering av ljudkällor utan koppling till högtalarkonfigurering vid mixtillfället. En ambisonicsfraktion av VEMS har bildats som arbetar med optimalt utnytjande av ambisonicstekniken för en rad användarkategorier. Ambisonicsgruppens Heiko Purnhagen presenterar teoretiska och praktiska implikationer, associerade med ambisonicstekniken. Vi har också en hel del information inom VEMS om mjukvaruverktyg som används internationellt på bl.a. Birminghams universitet och ZKM (Karlsruhe). ZKM utvecklar verktyget Zirkonium för spatialisering som delvis överlappar och använder ambisonicstekniken. Det finns också begrepp som passiva och aktiva dekodrar (parametriska), harpex (High Angular Resolution Planewave Decompositon), HOA (Higher Order Ambisonics), B-format och VBAP (Vectorbased Amplitude Panning) som kan behöva genomlysas en aning till.

Heiko Purnhagen från Dolby Sweden AB, där han arbetar som Senior member of technical staff är internationellt känd för forskning inom området Very Low Bit Rate Parametric Audio Coding. Heiko är också känd för sin omfattande fotodokumenterande gärning från den improviserade musikscenen.

Dessutom… vi markerar att 2014 är året då vi firar att VEMS funnits till i 25 år.

Välkomna!

Frågor och förslag kan mailas till: bollplank (at) vems.nu


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: